سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند می فرماید : گفتگوی علمی در میان بندگانم دلهای مرده را حیات می بخشد؛ آن گاه که در آن به امر من برسند [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله دکتر هاشم هاشم زاده هریسی
اولین قدم روحانیون برای جذب جوانان احترام گذاشتن و ارزش قائل شد
  • نویسنده : وحید کاظم زاده قاضی جهانی:: 88/3/11:: 5:0 عصر
  • آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی در دیدار جمعی از طلاب و جوانان آذربایجان شرقی:

     اولین قدم روحانیون برای جذب جوانان احترام گذاشتن

    و ارزش قائل شدن برای جوانان است

    آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی

     آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی گفت:اولین قدم روحانیون برای جذب جوانان ،  احترام گذاشتن و ارزش قائل شدن برای جوانان است.

     آیت الله دکتر هاشم هاشم زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری در دیدار جمعی از طلاب و جوانان آذربایجان شرقی با وی با تاکید بر اینکه مسئله جوانان، تنها مسئله روحانیت نیست، گفت: مسئله جوانان مسئله اسلام، انقلاب و جامعه اسلامی است چرا که جوان وقتی جذب روحانیت شود در واقع با انقلاب، نظام و جامعه اسلامی پیوند می خورد و اگر از روحانیت جدا شوند از همه آن ها جدا خواهد شد.

     عضو مجلس خبرگان رهبری، مسئله جوانان را تنها مسئله روحانیت ندانست و گفت: مسئله جوانان مسئله اسلام، انقلاب و جامعه اسلامی است چرا که یک جوان وقتی جذب روحانیت شود در واقع با انقلاب، نظام و جامعه اسلامی پیوند می خورد.

     وی جوانی را گوهری گرانبها دانست و تصریح کرد: اگر این گوهر در دست روحانیت باشد گم و منحرف نمی شود اما اگر در اختیار روحانیت نباشد به هدر می رود چرا که دزدان زیادی در کمین آن نشسته اند و اگر مراقب نباشیم نه تنها این گوهر را از ما می گیرند بلکه آن را در برابر اسلام و نظام اسلامی قرار می دهند.

     این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حرکت نبوی به وسیله جوانان آغاز شد، اظهار داشت: در دوران رسول خدا معمولاً اول جوان یک خانواده ایمان می آورد و سپس پدر و کل خانواده ایمان می آوردند بر همین اساس پیامبر (ص) به بزرگترها توصیه می کنند که رفتار و برخورد شایسته با جوانان داشته باشند و برای آن ها سرمایه گذاری کنند.

     آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی روحانیت را مصداق بارز توصیه پیامبر (ص) نسبت به جوانان عنوان کرد و ابراز داشت: اولین قدم برای جذب جوانان احترام گذاشتن و ارزش قائل شدن برای جوانان است، روحانی در واقع پدر جوان است و به گفته امیرالمومنین (ع) بهترین ارث پدر به فرزندانش ادب و تربیت است.

     نویسنده و پژوهشگر حوزه دین با تاکید بر اینکه جوانان و روحانیت باید در تعامل با یکدیگر باشند، گفت: وظیفه و تکلیف این دو قشر به یکدیگر گره خورده است یعنی اگر روحانیت به جوانان توجه نکند تکلیفشان روی زمین مانده و اگر جوان ها نیز این ارتباط را حفظ نکنند خودشان را باخته و از دست داده اند.

     نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: البته در این رابطه وظیفه روحانیت سنگین تر است در واقع روحانیت باید این ارتباط را مدیریت کند و زمینه جذب و پذیرش را در جوان به وجود آورد.

     آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی، آموزش برخورد با جوان، مطالعه و تحقیق، عزم و اراده، احساس مسئولیت و تعهد، آشنایی با ابزار روز، علم و وجاهت و روانشناسی و روش شناسی را لازمه کار برای جوانان دانست و گفت: روحانیت در صورت نداشتن هر یک از این ویژ گی ها در تعامل با جوانان دچار ضعف می شود.

     وی با اشاره به اینکه شرایط جذب شدن جوان به روحانی نیازمند هماهنگی چهار عامل مهم است، اظهار داشت: خانواده، اجتماع، محیط آموزشی و خود روحانیت باید دست به دست هم بدهند و جوان را طوری بار بیاورند که به سوی روحانیت گرایش پیدا کند و از او حرف شنوی داشته باشد.

     این مفسر قرآن، پیرامون بستر مورد نیاز برای ارتباط و جذب جوانان نیز توضیح داد: جوان در یک جامعه معمولی با جوانی که در یک جامعه دینی است تفاوت دارد حتی شرایط در زمان های مختلف در یک جامعه نیز متفاوت است، روحانیت قبل از انقلاب با یک سری از شرایط باید جوانان را جذب می کرد اما امروز آن شرایط جواب نمی دهد، دین که حاکم شد همه می گویند روحانیت حاکم است حتی اگر روحانیت در راس حکومت نباشد بنابراین جوانی که در چنین جامعه ای زندگی می کند انتظارات دیگری از روحانیت دارد.

     آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی، ادامه داد: قبل از انقلاب توقع زیادی از روحانیت نبود، خود روحانی یک جذبه ای یا خلق نیکویی داشت، به هر صورت جوان او را می دید و جذب او می شد اما امروز که حکومت، حکومت دینی است مشکلات موجود به نوعی به این قشر وصل می شود و به این ترتیب مردم به ویژه جوانان به روحانیت بدبین می شوند بنابراین در این شرایط به جز خلق و خوی شخص روحانی توجه به عوامل دیگر ضروری است.

    عضو مجلس خبرگان رهبری آسیب های تعامل روحانیت و نسل جوان را به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم کرد و ابراز داشت: عوامل درونی بسیار مهمتر از عوامل بیرونی است اما متاسفانه ما بیشتر به عوامل بیرونی و چالش ها توجه داریم، به طور طبیعی اگر درون مایه فردی قوی باشد دشمن نمی تواند به درونش نفوذ کند به همین دلیل خدا در قرآن می فرماید: ای مومنان مواظب خودتان باشید، بنیه خود را قوی کنید، اگر قوی باشید دشمن نمی تواند به شما آسیب برساند و در آیه دیگر تاکید می کند که اگر شما اهل تقوا باشید، صبر و عمل داشته باشید، توطئه دشمن نمی تواند در شما اثر بگذارد.

    وی اذعان داشت: بنابراین بیشتر از آنکه نگران دشمنان بیرونی جوانان و تاثیرگذاری آنها باشیم باید به درون جوانان خودمان بنگریم و آنان را به گونه ای تربیت کنیم که در مقابل دشمنان مقاوم و نفوذ ناپذیر باشند.

     استاد واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، به تشریح عوامل جذب روحانیت پرداخت و گفت: روحانی باید بر اهمیت پیوند با جوانان واقف باشد، در این رابطه احساس مسئولیت و تکلیف کند، در وجود خود سنخیت روحی، فکری و احساسی و عاطفی با جوان ایجاد کند، اخلاق نرم داشته باشد و به جوانان عشق بورزد همچنین باید نیازهای روحی و اجتماعی جوانان را بشناسد، عمل و گفتارش یکی باشد و سعی کند با جوانان با صداقت رفتار کند تا بتواند این قشر را جذب کرده و تحت تاثیر قرار دهد.


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله دکتر هاشم هاشم زاده هریسی
    هاشم زاده هریسی:ولایت فقیه منصبی الهی است و از رای مردم مشروعیت
    طرفداران سرسخت نظارت در زمان حیات حضرت امام امروز مخالفان جدی ن
    قسمت نهایی مصاحبه خبرنگاران با حضرت آیت الله دکتر هاشم هاشم زاد
    قسمت سوم مصاحبه خبرنگاران با حضرت آیت الله دکتر هاشم هاشم زاده
    مصاحبه خبرنگاران با حضرت آیت الله دکتر هاشم هاشم زاده هریسی
    گشت ارشاد اگرحساب شده نباشد بهتر است که اصلا نباشد
    مسوولان نظام اعتماد را به جامعه برگردانند
    آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی: خیال نکنیم اگر خشونت کنیم طرف مقا
    بخشنامه اخیر رئیس سازمان ثبت درباره عندالاستطاعه شدن مهریه الزا
    آیت الله دکتر هاشم زاده هریسی : میرحسین موسوی دولت نجات ملی تش
    اولین قدم روحانیون برای جذب جوانان احترام گذاشتن و ارزش قائل شد
    نامه سرگشاده سفیران صلح به نخست وزیر ترکیه
    تقدیر موسسه بین المللی سفیران صلح از رئیس محترم جمهور در مساله غ
    نامه موسسه بین المللی سفیران صلح به بانکی مون دبیرکل سازمان ملل
    [همه عناوین(27)][عناوین آرشیوشده]
    ---------------------------------------------------
     RSS 
    خانه
    ایمیل
    شناسنامه
    مدیریت وبلاگ
    کل بازدید : 105861
    بازدید امروز : 1
    بازدید دیروز : 6
    ............. بایگانی.............
    زمستان 1386
    پاییز 1386
    تابستان 1386
    پاییز 1385
    تابستان 1385
    زمستان 1384
    پاییز 1384

    ..........حضور و غیاب ..........
    یــــاهـو
    ........... درباره خودم ..........
    پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله دکتر هاشم هاشم زاده هریسی
    وحید کاظم زاده قاضی جهانی
    با عرض سلام و ادب از اینکه این وبلاگ را انتخاب نموده اید به خود می بالیم بنده وحید کاظم زاده قاضی جهانی متولد روز جمعه 14 آوریل 1978برابر با25 فروردین 1357 و دانشجوی سال آخر رشته مهندسی برق می باشم تاکنون سه مورد از کتب و نوشته های بنده به شرح زیر منتشر گردیده است: 1- اعتدال و میانه روی از دیدگاه اسلام 2- آیه های هدایت 3- قاضی جهان درگذر تاریخ از سال 1373 به روزنامه نگاری روی آورده و در نشریات زیر به قلم زنی مشغول بوده ام: ---- خبرنگار روزنامه مهدآزادی به مدت دو سال ---- از نویسندگان هیئت تحریریه هفته نامه میثاق ---- سردبیر ماهنامه دانشجویی صدای دانشجو ---- سردبیر ماهنامه قرآنی مشکوه ---- از نویسندگان هفته نامه ارزشها ---- از نویسندگان سرویس سیاسی روزنامه سراسری صدای عدالت ---- و دهها روزنامه و نشریه دیگر تاکنون در همایشهای مختلف صدها مقاله در عناوین مختلف ارائه کرده ام و در بیشتر آنها مفتخر به دریافت لوح تقدیر مقاله برگزیده شده ام. این وبلا گ دریچه ای برای معرفی آثار حضرت آیت الله دکتر هاشم هاشم زاده هریسی می باشد.

    .......... لوگوی خودم ........
    پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله دکتر هاشم هاشم زاده هریسی
    .......لوگوی دوستان ........


















    ....... لینک دوستان .......
    کوثر
    ریحانه النبی ماهشهر

    ............آوای آشنا............

    ............. اشتراک.............
     
    ............ طراح قالب...........